Periodeaanbod Pinksteren A Bewegen:

Periode aanbod: Pinksteren en jonge dieren

Onderdeel Beweging

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

DIDACTISCH BEWEGEN

De kinderen doen ervaring op met samen rondlopen in de kring en daarbij tegelijk dezelfde bewegingen makend.

De kinderen ervaren dat ritmes en maat correct uitgevoerd willen zijn.

De kleuterjuf speelt samen met de kinderen het verschillende kringspelen.
De kleuterjuf loopt of danst op de maat van het liedje. Doordat de kinderen haar nabootsen gaan  zij (wanneer zij qua ontwikkeling daaraan toe zijn), ook in het zelfde ritme en tempo meebewegen.

K-BD1
Vaardigheden

K-BD3
Bewegend ervaren

TONEEL

De jongste kleuters doen ervaring op met het spelen van een rol van de
“Fiere Pinksterblom” tijdens het kringspel.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen alleen en zelfstandig de rol op zich nemen van de Fiere Pinksterblom. Zij kunnen  de bijbehorende bewegingen  makend op het juiste moment.

De kleuterjuf speelt met de kinderen een kringspel. Zij beeldt samen met de kinderen een liedje uit.  Bij dit kringspel komen alle kinderen  aan de beurt om Pinksterblom te zijn.
Het spel wordt in deze periode regelmatig herhaald zodat de kinderen die het in eerste instantie nog spannend vinden, op een later moment kunnen instappen.

kringspel :
‘Hier is onze fiere Pinksterblom’

K-BT1
K-TB2
vaardigheden

De jongste kleuters doen ervaring op met het uitspelen van een verhaal in liedvorm en kunnen hieraan als groep deelnemen.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen een rol op zich nemen en een verhaal (dat ze al een aantal keren hebben gehoord) verbeelden.

De oudste en derdejaars kleuters herkennen in het spel de woorden en zinnen die ook in het verhaal voorkomen en weten welke handelingen daarbij horen.

De kleuterjuf speelt met de kinderen  het verhaal van Doornroosje aan de hand van een kringspel.
De kleuterjuf kiest dagelijks andere kinderen uit die een rol op zich mogen nemen en biedt hen attributen en verkleedkleren aan om hun rol te spelen.

Kringspel:
“Doornroosje was een koningskind”

Verkleedkleren en attributen:

• touwjurk (voor Doornroosje)
  • mantel (voor de prins)

roosje (geeft de prins aan Doornroosje)

• een toverstafje (voor de boze ‘wijze vrouw’)

In de kring (het kasteel)  ligt een matras waarop Doornroosje 100 jaar slaapt. Daarover heen is een bloemenboog geplaatst, die de doorn-haag verbeeld. De kleuterjuf beeldt samen met de hele groep kinderen het kasteel en de doornhaag uit.

K-BT1
K-BT2
vaardigheden
K-BT3
vormgeving

Vervolg:
TONEEL

De jongste kleuters doen ervaring op met verkleden en zich gedragen zoals de bij een bepaalde rol past.

De oudste en derdejaars kleuters begrijpen de bedoeling van verkleden en herkennen de bij welke rol welke kledingstukken of attributen  passen.

De kleuterjuf biedt de kinderen de gelegenheid om tijdens het vrije spel gebruik te maken van verkleedkleren.

Verkleedkleren en attributen:

• touwjurk (voor Doornroosje)
  • mantel (voor de prins)

roosje (dit geeft de prins aan Doornroosje)

• een toverstafje (voor de boze ‘wijze vrouw’)

K-TB 3
vormgeving

SPRAAK-VORMING

De kinderen kunnen de  tekst van een opzegversje meezeggen en de daarbij  behorende bewegingen maken.

Opzegversjes:

• Klein duimpje, klein duimpje
  • Willemijntje zat achter het gordijntje

De kinderen kunnen ook variëren in zacht/ hard
snel / langzaam
spreken als dat passend is in de tekst.

De kleuterjuf herhaalt dagelijks een zelfde opzegversje  en maakt de bijbehorende bewegingen.
Zij varieert in toonhoogte, snelheid, rust enz. als dit in het versje passend is. Hiermee wil zij de kinderen op een speelse en natuurlijke manier meenemen in de “wereld” van de klank toon en sfeer d.m.v.  de manier van spreken.

Kunstzinnig onderwijs

K-SB1
K-SB2
K-SB3
spreken en luisteren

EURITMIE

De jongste kleuters doen ervaring op met nabootsen van de euritmiejuf.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen onder leiding van de euritmie juf  euritmische vaardigheden uitvoeren.

De euritmie juf nodigt de kinderen uit om aan de hand van een verhaaltje over de boer en zijn dieren verschillende vaardigheden te oefenen.

Euritmische vaardigheden:

• Rondlopen in de kring
  • Gelijk beginnen en eindigen
  • In de kring staan en naar binnen en naar buiten lopen
  • Bewegingen maken vanuit beeldende motieven
  • Een rechte weg lopen/rennen
  • Beweging en gebaar maken op gesproken woord en muziek

Bewegings-onderwijs

K-BE1
K-BE3
Vaardigheid en behendigheid

K-BE4
K-BE5
ruimtelijke oriëntatie
K-BE6
K-BE7
K-BE8
verbeelden

GYMNASTIEK
EN SPEL

De jongste kleuters doen ervaring op met gooien en vangen van de bal.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de bal harmonisch naar elkaar gooien en opvangen.

De kleuterjuf staat in het midden van de kring, zij gooit met een zachte bal één voor één naar de kinderen.  De kleuterjuf heeft er aandacht voor dat de bal onderhands wordt gegooid.
Tijdens het buitenspelen speelt de juf met een klein groepje kleuters een spelletje waarbij de bal rond wordt gegooid van het ene kind naar het andere.

K-BG4
spel

De jongste kleuters doen ervaring op met springen over de golfjes van het  grote touw.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen 10 keer achter elkaar touwtje springen in het grote touw.

De kleuterjuf nodigt de kleuters uit om tijdens het buitenspelen deel te nemen aan het touwtje springen.
Zij nodigt alle de oudste en
derdejaars kleuters uit om te springen in de grote bocht.  De jongste kleuters worden uitgenodigd om over “golfjes” te springen
Liedjes

• Mariska is een danseres